Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

tirsdag 22. januar 2008

Nytt år og nye muligheter

Julen er forlengst vel overstått og jeg er i gang med AVIK 6400, som er siste modul i dette IKT-studiet. Denne skiller seg litt ut fra de andre. Fokuset flyttes fra digitale læremidler til samarbeid og innovasjon. Og jeg grubler veldig på hva jeg kan få til på min skole.
- Skal jeg fortsette med vurdering og digitale mapper? Er det egentlig noen andre lærere enn meg som kan tenke seg å gi seg i kast med dette?
- Eller skal jeg se på hva vi kan få til i norskfaget og bruk av IKT i forbindelse med sammensatte tekster? Der sporer jeg kanskje litt mer interesse.
- Eller skal jeg konsentrere meg om et intensivt kurs ved hjelp av IKT for å forbedre skriveferdigheter i norskfaget for avgangselever. Dette er noe jeg skal gjennomføre i alle fall, men ikke nødvendigvis ved hjelp av IKT.

- Eller skal jeg rett og slett se på hva jeg kan få til på flere fronter? Jeg tenker at det er de små skrittene som er overkommelige i hverdagen som kan gjøre en forskjell. Ingen har overskudd til å gjøre noe som er for drastisk.
Så kanskje problemstillingen min blir: "Hvilke små skritt kan ledelsen, lærere og elever på min skole ta sammen for å bruke IKT mer aktivt i norskfaget?"

4 kommentarer:

Bente sa...

Noe av dette snakket vi jo om i går. Merker det på meg selv også at for mye nytt skaper en skepsis. Vi sliter fra før med å finne tid til det meste, så "kluet" må jo være å finne arbeidsmetoder som lærerne ser kan bedre sin egen arbeidssituasjon og at vi ser at elever blir mer motivert

Bente sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Mustafa Trond sa...

Nytt år med nye muligheter til læring og utvikling, og nettopp læring og utvikling tenker jeg at blir nøkkelord i forhold til problemstillingen:

"Hvilke små skritt kan ledelsen, lærere og elever på min skole ta sammen for å bruke IKT mer aktivt i norskfaget?"

Jeg leser mer undersøkelse enn utvikling i ordlyden, og det har du jo beskrevet at du ikke tenker i teksten.

Yngstelæreren sa...

Ja det er vanskelig å finne ut hva man skal bruke den dyrebare tiden på. Det er vel også viktig og ikke gape over for mye for da kan mange miste motet og lysten til å lære.
På hvilken måte har du tenkt å bruke IKT i norskfaget? Skal man være så konkrete?