Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

fredag 12. oktober 2007

Arbeid med mapper i norskfaget

Utgangspunktet for denne bloggen er at jeg over jul i skoleåret 2006/2007 steppet inn som faglærervikar i norsk på første trinn i videregående skole. Fra tidligere har jeg noen års erfaring som støttelærer, men en av forskjellene mellom det å være støttelærer og faglærer er at faglæreren sitter med hovedansvaret for å gi karakterer, og dette hadde jeg liten erfaring med. Jeg opplevde derfor nettopp dette som en av de største utfordringene.


Målsetningen min er å vurdere elever slik at de selv opplever karakterene som rettferdige og forutsigbare. Jeg har gjort noen tester med bruk av tydeligere vurderingskriterier, hvor elevene selv har fått medbestemmelsesrett når det gjelder karakterer. Jeg har brukt logg og elevsamtaler for å analysere virkningen av dette.


Denne høsten 2007 har jeg forsatt norskfaget på videregående skole, og nå prøver jeg ut å opprettet digitale mapper for noen elevgrupper. Jeg planlegger at bruk av digitale mapper sammen med tydelige vurderingskriterier skal være grunnlag for karakteren.

5 kommentarer:

Gry sa...

Interessant å gi elevene medbestemmelse når det gjelder karakterer.

Har du noen ideer om i hvilke vektøy/fora du skal opprette digitale mapper?

Mette Raaholt sa...

Jeg bruker It`s learning. Her oppretter jeg de digitale mappene innen hvert fag. Det som kan være en utfordring er å åpne ulike tilganger. Ikke alle elever ønsker helt åpne mapper som alle kan se, noe jeg har full forståelse for.

Thor-Arne Johansen sa...

Synes det er spennende å bruke et verktøy som allerede er tilgjengelig (itl) og som man egentlig forutsetter at vi bruker. Bruker selv itl mye i sammenhengen med elevene og ser mye positivt. Hvorfor velger du et lukket system kontra et åpent? Med et lukket system vil elevene måtte forlate sine arbeider når de er ferdige på skolen, med et åpent system vil de kunne ha disse arbeidene tilgjengelige "resten av livet"

Mette Raaholt sa...

Du har jo selvfølgelig helt rett i det! Men som sagt er det flere av elevene som ikke vil vise noe av arbeidene sine til noen. Kanskje jeg skulle åpne for denne muligheten ved at de kan velge publiseringsmåte for arbeidene sine?

Franciska sa...

Medbestemmelse er jo noe som de fleste elevene føler de får for lite av, dette er jo noe som blir undersøkt i grunnskolen. Hva heter den undersøkelsen som blir gjort årlig i grunnskolen? Kanskje du kan bruke noe av det som begrunnelse?