Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

tirsdag 16. oktober 2007

Bakgrunn for innføring av Kunnskapsløftet

Kunnskapsløftet er en opplæringsreform som ble initiert av den forrige regjeringen ved utdanningsminister Kristin Clemet. Formålet med reformen er kompetanseheving i grunn- og videregående opplæringen. Bakgrunnen er at resultater fra nasjonale og internasjonale undersøkelser avdekker at norske elever har svakheter i sentrale fagområder som norskfaget, matematikk og engelsk. Målet med reformen er at elever og lærlinger skal bli bedre i stand til å møte kunnskapssamfunnets utfordringer. Visjonen er å skape en betre kultur for læring.

Jeg tenker at i begrepet kunnskapssamfunnets utfordringer kan det ligge håndtering av informasjon på nettet. Bruk av IKT åpner for dette eller hva?

3 kommentarer:

Franciska sa...

Det er jeg helt enig med deg i, men hvorfor det? Reflekter litt rundt det. Trond sier at for hver beskrivelse skal det ligge en refleksjon som viser at du har tanker rundt dette. Du har mye bra beskrivelse, og en liten, men bra, refleksjon helt på slutten.

Mette Raaholt sa...

Tja,...så var det hva slags tekst jeg tenker meg her, da? Tanken min her var vel egentlig å samle endel fakta som finnes rundt vurdering i skolen i dag. Jeg hadde nok ikke tenkt at den individuelle oppgaven min skulle være et eneste stort refleksjonsnotat det også.
Men jeg ser at jeg slanger på noen tanker for at vi skal få noe å drøfte. Dette blir en merkelig og uspiselig hybridtekst, eller hva?

Thor-Arne Johansen sa...

Jeg tror at ikt brukt som en katalysator i forhold til læring vil kunne fungere utmerket.

Se innlegget på side 52 i utdanning nummer 19