Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

tirsdag 16. oktober 2007

Hva defineres som kunnskap i KL06 ?

Øystein Djupedalen og regjeringen legger et bredt kunnskapssyn til grunn for sitt arbeid framover. Hva defineres her som kunnskap? Kunnskap kan være ferdigheter, fakta, forsking, men kunnskap er sansynligvis mye mer. I KL06 finner jeg at kunnskap er danning, kritisk tenking, analytiske evner og refleksjon. Kunnskap er kompetanse til å arbeide sammen med andre mot felles mål, evne til demokratisk og solidarisk ledelse. Kunnskap er også evnen til å stadig kunne tilegne seg ny kunnskap gjennom å møte og mestre nye utfordringer hele livet (KL 2006).

IKT er vel en kanskje en slik utfordring?

6 kommentarer:

Franciska sa...

IKT er i høyeste grad en slik utfordring! Fint innlegg!

Thor-Arne Johansen sa...

Helt enig med Franciska, flott innlegg. Ikt brukt på riktig måte vil kunne gjøre det enklere i mange sammenhenger

Mette Raaholt sa...

Takk for at dere fortsetter å kommentere bloggen min!

Mette Raaholt sa...

Og Øystein Djupedalen er altså ute av bildet siden jeg la inn denne kommentareren!

Morten sa...

Du reflekter litt over hva som defineres som kunnskap. Hvordan bruker du dette kunnskapssynet i norskfaget? Er digitale mapper og hvordan du bruker dem et virkemiddel til å spore elevene over på et annet kunnskapssyn?

Gry sa...

Jeg har ikke sagt det før, men jeg gjentar: - husk at Trond sa på forrige samling (som du ikke var på) at vi ikke skal svare på bloggkommentarer her i kommentarboksen.

Ellers er det interessant å lese det du skriver fordi du tydeligvis bruker mye tid på å lese "skriften".