Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

søndag 14. oktober 2007

Formelle rammer rundt vurdering i norskfaget

Vurdering i norskfaget er et viktig tema, men ser ut til å være et felt som har vært lite vektlagt i Norge (Lars Sigfred Evensen, Berge m.fl. 2005, bind 1, s. 11). Læreplanene i norsk under Reform 97, innebar en rekke utfordringer knyttet til vurdering. Den skulle legge mer vekt på prosessen og den uformelle vurderingen. Den skulle synliggjøre vurderingskriteriene og den skulle ha større grad av elevmedvirkning i vurderingsprosessen.

Forslag i retning av at vurdering bør systematiseres, og at lærerne må få en bedre opplæring i objektiv vurdering blir tatt opp i Stortingsinnstilling nr. 15, og Stortingsmelding nr. 47 Om elevevaluering, skolebasert vurdering og nasjonalt vurderingssystem (1995 – 96). I en innstilling 1997 Nasjonalt vurderingssystem for grunnskulen desember 1997 fokuseres det på vurdering som et middel til å få fram dokumentasjon av læringsresultater. Det disse rapportene synliggjør er at læringsprosesser ikke er så lett å vurdere. Heller ikke beskrive og analysere.

1 kommentar:

Thor-Arne Johansen sa...

Vurdering er ikke og skal ikke være lett. At elevene er klar over vurderingskriteriene (veit hva de vurderes etter) har alltid vært viktig. Når elevene veit hva de vurderes i forhold til, er elevene generellt meget dyktige til å vurdere seg selv. Jeg har god erfaring med å samtale med elevene direkte etter utprøving, skal like å se den eleven som har fått klare vurderingskriterier og som ikke klarer å plassere seg selv. (kanskje vi er uenige på en halv karakter, da er det stort sett eleven som er den strengeste av oss)