Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

tirsdag 16. oktober 2007

Nasjonale prøver

I 2004 vedtok Stortinget å slutte seg til noen av ideene i Stortingsmelding nr. 30 Kultur for læring. Kunnskap, mangfold og likeverd. Arbeidet med de nasjonale prøvene og tester som PISA og TIMMS har preget denne stortingsmeldinga. De nasjonale prøvene har vært innført etter fjerde, sjuende, tiende og ellevte trinn. En av de sentrale ideene har vært at det må satses på såkalte grunnleggende ferdigheter som basis for læring i alle fag. De grunnleggende ferdigheter var skriving, muntlig fremstilling, lesing, regning og digitale ferdigheter. Gjennom nasjonale prøver var det ferdighetene skriving, lesing og rekning som skulle måles. Det er flere ting som har vert debattert om når det gjeld de nasjonale prøvene. Offentliggjøring av resultatene er en av de. Og hvordan de skal brukes som grunnlag for læring er en annen.

1 kommentar:

Franciska sa...

Jeg antar at grunnen til at du skriver om nasjonale prøver er at de er en del av vurdering av elevene.
Jeg syns du kan komme med en forklaring til hvorfor du har det med akkurat her.
Du er flink til å fortelle om hav nasjonale prøver er, men du reflekterer lite over f.eks hvorfor de brukes eller hva du syns om de. Hva er positivt/negativt, har de blitt det politikerne ønsket?