Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

onsdag 7. november 2007

Mye tid på retting

Norsklærere synes de bruker mye for tid på retting. Dette kom fram på et personalmøte på skolen min nylig. Vi lærere drøftet ivrig hva vi kan gjøre for å redusere arbiedsmengden. At dette kan være reelt kommer fram i en artikkel i Utdanning nov. 2007. Kan IKT gjøre at vi kan minske arbeidemendgen noe på sikt?
Kan IKT gjøre at eleven blir bedre til å vurdere seg selv, og ikke så avhengig av læreren til enhver tid?

2 kommentarer:

Franciska sa...

Må alle ting rettes da? Kan elevene rette hverandres prøver? Kan det lette arbeidet til læreren? Kanskje kan oppgavene/prøvene elevene har lages på en annen måte?

Gry sa...

Eleven kan også lage prøvene sine selv i fellesskap.
Brukte dette i musikkhistorie for 10-klasse elever i fjor. De var kjempe engasjerte, laga vanskelige/krevende spørsmål. Og kunne utrolig mye etterpå.