Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

tirsdag 24. juni 2008

Digital inkludering

Jeg ser at fokus på digital inkludering har fått økt aktualitet. Jeg har erfart at mine små skritt ved bruk av digitale verktøy betyr mye for mine elever og fører til økt inkludering i undervisningen.
1. Lydinkludering. Bruk av lydprogrammet Audacity og ITL 3.3 i undervisningen betydde at jeg kunne lage undervisningsopplegget mitt med lyd og legge det ut slik at alle kunne høre teksten etter behov. Ved å legge ut lydprogrammer på elevenes domene kunne alle være lydinkludert selv om vi ikke fikk være pålogget nettet.
2. Skriftlig tekstinkludering. Bruk av blogger i undervisningen gjør tekstskaping lystbetont og lettere for mange elever. Bruk av hyperlenker gjør at de kan velge å undersøke begreper nærmere. Jeg har erfart at bruk av lenker settes med forsiktighet. De skal føre til økt forståelse, ikke til at elevene går seg bort i rommet.
3. Muntlig tekstinkludering. Ved bruk av Photostory i undervisningen kunne elevene gjøre ferdig en presentasjon alene eller sammen med en veileder eller spesialpedagog. Presentasjonen kunne spilles av for lærer eller klassen gjentatte ganger med eller uten eleven tilstede. Nettopp denne muligheten betyr at eleven, som har hemninger i forhold til presentasjoner, klarer å prestere en muntlig presentasjon uten de problemene som normalt pleder å være tilstede.
4. Læringsstrategier. Bruk av ulike tankekart som MindOMO og Bubbel.us i undervisningen gjør at elevene lettere kan strukture innholdet i det de skal lære og få oversikt over læringsstoffet.

Ingen kommentarer: