Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

torsdag 8. mai 2008

Spesialundervisning


I dag viste jeg en elev hvordan hun kunne levere en muntlig oppgave ved bruk av Photo Story 3. Jeg opplever at elever synes det er morsomt å prøve ut dette programmet, det har et godt brukergrensesnitt og resultatet blir en lett en flott presentasjon. For denne eleven, som er endel syk, løser denne måten å bruke programmet på flere problemer. Hun kan gjøre alt ferdig hjemme og sende innleveringen på mail til læreren. På denne måten kan elevens presentasjon vises samtidig med de andres presentasjoner selv om eleven ikke er tilstede selv.

Oppgaven som eleven laget var en bokpresentasjon. Egnede illustrasjoner, som kan lastes ned fra Google, Flickr eller andre billedarkiver, ble lastet ned på harddisken og senere lagt inn i Photo Story. Tekst ble lagt til og utfyllende kommentarer lest inn av eleven. Tilslutt ble bakgrunnsmusikk lagt til. Resultatet ble veldig bra.

Eleven lurte litt på om det var lov å levere oppgaven på denne måten. I Kunnskapsløftet er nettopp sammensatte tekster ett av hovedmålene i norsk, og på denne måten blir oppgaven fullstendig dokumenterbar og kan spilles om igjen når karakteren skal settes. På denne måten kan den også vurderes av flere lærere, hvis det skulle være tvil om karakteren.

Som tidligere nevnt var det nettopp dokumenterbare muntlige filer lærebokforfatter Liv Marit Aksnes oppfordret oss til å bruke ved muntlighet i norskfaget på Gyldendal-seminaret i våres.

Ingen kommentarer: