Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

mandag 5. mai 2008

Fine besvarelser i sammensatte tekster

I dag fikk jeg inn noen virkelig gode besvarelser om "Språk og kultur" i norskfaget. Oppgaven skulle handle om importord og besvarelsen skulle være en sammensatt tekst. Jeg ville ikke ha en engangshappening som skjedde der og da, slik de fleste muntlige presentasjoner er. I denne oppgaven ville jeg at de skulle lese inn teksten muntlig, sammen med ev. musikk, bilder og typografi. Oppgaven skulle med andre ord være dokumenterbar på den måten at den skulle kunne kjøres gjentatte ganger. Dette er i tråd med Liv Marit Aksnes sin forståelse av muntlighet i norskfaget i Kunnskapsløftet, og den forelesningen som hun holdt på Gardermoen i april (link inn).

Elevene bekreftet at de hadde likt oppgaven veldig godt, og opplevde at de lærte mye faglig av dette. De mente dette skyldes at den var såpass fri, de eneste begrensningene var målene innen "Språk og kultur" i fagplanen i norsk.

Ingen kommentarer: