Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

tirsdag 6. mai 2008

Refleksjonsnotat 3

Refleksjonsnotat AVIK 6400. Jeg har lagt denne ut på en docs-fil og håper jeg klarer å sortere innholdet i denne bloggen nok til å dra nytte av den. Jeg har skrevet såpass mange innlegg at jeg ikke har helt oversikt over de. Bloggen har også sprikt en god del med hensyn til problemstilling. I bunn og grunn opplever jeg å ha gjort tiltak for å lykkes med en inkluderende skole. Og det har jeg faktisk sett noen hyggelige resultater av.

"Min kompetanse i henhold til fagplanen". Hva betyr dette? Hvordan har vi tolket begrepene etter som studiet har utviklet seg? Begrepsavklaringer og begrepsutviklinger har vært en rød tråd gjennom dette studiet i anvendt IKT. Her viser de første forsøkene på begrepsavklaringer at det å slå opp i en ordbok ikke er nok til å full forståelse eller avklaring. Ved å gjøre ting i praksis, dvs. integrere studiet i praksisen vår, får begrepene nye betydninger. Likeledes har gjennomgående diskusjoner rundt begrepene i dette studiet, gitt de en sosiokulturell betydning, en slags gruppeforståelse parallelt med en individuell forståelse. Ble vi klokere av dette? Ja, så avgjort. Begrepene fikk mer substans ettersom studiet utviklet seg. Jeg legger for eksempel noe nytt og utvidet i begrepet brukergrensesnitt. Nå har jeg smakt på ordet fra ulike kanter og tørr å integrere dette i mitt vokabulær. Dette programmet har et godt brukergrensesnitt uttrykker jeg for eksempel om Photo Story når vi hadde workshop. Programmet er lett og intuitivt å ta i bruk.

Ingen kommentarer: