Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

onsdag 14. mai 2008

Lydfiler brukt ved heldagsprøve, ferske erfaringer

I dag har vi hatt heldagsprøve hvor all tekst ble lagt ut som lydfiler på elevens brukerområde. Dette var virkelig spennede. Og det så ut til å fungere veldig bra. Veldig mange elever hadde med seg hodetelefoner. Dette var de blitt oppfordret til å ta med. Jeg hadde noen i reserve for de som hadde glemt. Det jeg observerte var at mange lyttet til lydfilene til lyrikkoppgaven. Det var 2 sangtekster, Fritt vilt av Klovner i kamp (en rapp) og Hjernen er alene av Lars Lillo-Stenberg. Jeg hørte med noen av elevene etterpå, og de sa at selv om de ikke skrev lyrikkoppgaven, så likte de å ha musikk på øret mens de skrev. De konsentrerte seg bedre da. Men det ble litt ensformig med bare to låter å velge i. Dette forteller meg at vi burde ha nettopp et utvalg musikk liggende på dette området, slik at elevene kan få dette tilbudet. Jeg vet jo godt at elever med konsentrasjonsvansker som bl.a. ADHD vil konsentrere seg bedre med musikk.

Men nettopp ved å kunne legge dette ut til alle kan vi unngå den stigmatiseringen det er at noen kan høre på musikk, mens andre ikke kan. Forøvrig så ble det jo kommentert av en kollega at selvfølgelig kan elevene fortsatt jukse selv om lydfilen ligger på skolen maskin. Ingen ser hvor ledningene til hodetelefonene egentlig går, - de kan være koblet til elevens iPod i lommen hans/hennes. Og dette kan jo da være selveste motargumentet med stor M, som velter alt rundt lydfiler ved eksamen.

Noe jeg imidlertid er ganske sikker på er at det var mange med lese- og skrivevansker som brukte flere av filene. Dette kunne jeg observere, og jeg hørte av et par stykker at dette var supert. De kunne høre filene i eget tempo, droppe det de ikke ville høre på og høre om igjen nettopp det de ville høre. For denne gjengen tror jeg at dette var et stort og inkluderende skritt i riktig retning.

Jeg skal lage en liten undersøkelse til elevene på Its learning. Det jeg ønsker å finne ut er hvor mange som benyttet seg av lydfilene, hva de synes om dem og om de ønsker at vi skal fortsette å legge ut slike filer.

Ingen kommentarer: