Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

torsdag 8. mai 2008

Audacity


Jeg prøver nå ut Audacity, som er en lydfil. Tanken er at jeg skal bruke den under norsktentamen til neste uke. Jeg legger lydfilene inn på PCene slik at elevene kan spille de av. Oppgavene i norsk har ofte lengre tekstvedlegg og dersom jeg får dette til å fungere har jeg løst mange problemer:


  • Jeg unngår å stigmatisere de elevene som har spesialundervisning ved at de må følge med meg ut på et eget rom for å få oppgavene opplest.

  • Alle elevene vil får tilgang på filen og alle som vil kan få lest opp oppgaven. Ikke bare elever med spesialundervisning.

  • Elevene kan få teksten opplest så mange ganger de vil, det er bare å spille den om og om igjen.

Ingen kommentarer: