Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

onsdag 21. mai 2008

Centra, første erfaringer

Centra byr på mange muligheter og jeg ble imponert over hvordan vi kan nærme oss kommunikasjonen som skjer i virkelige foredrag og møter på flere måter. For det første kan møtet foregå i nåtid, flere deltagere kan være tilstede samtidig. Dernest har vi mulighet til å se, vurdere og kommentere en visuell presentasjon. Vi har også mulighet til å påvirke presentasjonen og til og med skape den i fellesskap fordi vi har mulighet til å skrive inn i denne. Dette har vi også mulighet til å save. Deltagere kan også diskutere enkeltpunkter seg i mellom ved å gå i separate læringsrom, men her fant vi ikke ut hvordan vi skulle save det vi gjorde her, hvis det i det hele tatt var muligheter for dette.

Jeg ble opptatt av teknikken og mulighetene i Centra, og fumlet utprøvende rundt omkring på siden. Det var visst flere andre som også gjorde dette, så jeg er redd for at det ikke ble så konstruktive diskusjoner rundt Senges utmerkede ledelsesteorier i en lærende organisajon som det kunne blitt i en gruppediskusjon i virkeligheten fjes mot fjes. I alle fall ikke på dette stadiet. Jeg tror nok at hvis jeg kan venne meg til Centra, så burde det å kunne sitte for seg selv på denne måten, men samtidig i fellesskap med andre, egentlig være et utmerket grunnlag for optimal konsentrasjon omkring læringstemaet. Jeg kommuniserer med tekst, stemme og tanker, ikke med fysisk tilstedeværelse, altså ikke kroppsspråk. Det siste føler jeg er viktig i bekreftelsen av å være forstått, men det påvirker jo også konsentrasjonen. Det kunne vært fint å gjøre flere erfaringer over litt tid med dette programmet.

Ingen kommentarer: