Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

lørdag 10. mai 2008

Planlegging av Open space-gathering innen IKT

Open space åpner for deltagermedvirkning, men faktisk også deltagerstyring. Jeg tror det kan være en god ide med en Open space-gathering innen IKT på skolen vår. Grunnen er at jeg ikke tror det er riktig å lage en powerpoint-presentasjon om IKT-bruk for deretter å bestemme at alle skal forsøke seg på bruk et bestemt program. Det kan være morsomt som et enkelttilfelle, - vi hadde dat faktisk veldig gøy når vi prøvde oss på Photo Story 3. Men jeg tror det vil fungere kun som et stunt og så bli lagt til side.

Hva er så fordelene med Open space?



  • Alle lærerne kan komme med det de føler at de vil fokusere på innen IKT.

  • Hva er viktig for deres fag?

  • hvordan skal læreplanen forståes?

  • Hvilke problemer sliker de med som ev. kunne vært løst med IKT

Disse og lignede enmer skrives opp å plakater som legges rundt omkring i rommet. Deltagerne går rundt og finner aktuelle problemstillinger som de har lyst til å arbeide med, eller som er aktuelle for dem. Deretter dannes det grupper rundt hver plakat. Disse gruppene forsøker deretter å arbeide videre med denne problemstillingen, og komme litt dypere tilbunns i den. Forslag til løsninger diskuteres også. Kanskje ligger løsningen på problemet et helt annet sted enn innført bruk av et enkelt program.


Det skal være lov for deltagere å bytte gruppe når de ikke føler at det er mer å hente der de er. På den måten vil det bli deltagerskifte innimellom, og det kan endre tema og muligens gjøre gruppene mer dynamiske i og med at det blir tilført nytt "blod" innimellom.

Ingen kommentarer: