Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

onsdag 2. april 2008

Dugnad på nett

Igjen blir jeg inspirert av Bentes blogg. Når jeg svarer på hennes innlegg, kommer jeg på at dette vil jeg ha med i min blogg også:

Blogging er supert! Det gir skriveglede. Vi liker å bli sett. Og det gjelder kjente mennesker også. Hvilken merkelig dugnadsånd er det som gjør at også høyt betalte og skolerte mennesker deler sin erfaring med oss helt gratis? Bor det en liten person i oss alle som vil bli sett og anerkjent? Som vil vise alle hva de mener og lurer på hva andre mener om dem?
Er det slik at de gjennom bloggenskrivingen opplever å bli sett og få oppmerksomhet og respons. Enkelte blogger får jo masse respons også. Andres oppmerksomhet blir plutselig veldig viktig. Hvis skolert arbeid gjøres på dugnad og blir gratis tilgjengelig, er det da oppmerksomheten som vi vil komme til å måtte betale for?

I Aftenpostens debattinnlegg De vil kjøpe ditt blikk, skriver Berkeleystudent Magnus Nystrand om en ny økonomi "Blikkøkonomien". En interessant artikkel som jeg måtte reflektere over.

1 kommentar:

Bente sa...

Vi alle har et behov for å bli sett. En blogg er kanskje mer "ufarlig". Man får tilbakemeldinger om seg selv og sine meninger utenfra. Man slipper å møte personene og være redd for den direkte "kroppslige" tilbakemeldingen. Avstand, men samtidig har vi litt kontroll. Jeg vet ikke.

Ellers så takker jeg for alle dine tilbakemeldinger. Du er en knupp. D