Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

onsdag 2. april 2008

Datatilgjengelighet ved min skole


Etter å ha kommentert Bentes logg i et innlegg om bærbare PCer for elever ved både studieforberedende og yrkesfag, fant jeg ut at jeg også vil ha et lite innlegg om hvordan det er på min skole.

Jeg mener at bærbare PCer er tingen for alle elever ved videregående på alle linjer. Med bærbar PC har de mulighet til tilgjengelighet overalt, både på skolen og hjemme. Det at alle har bærbar PC vil i tillegg viske ut forskjellen mellom elever med tilpasset undervisning og andre. Vi laget et digert datalandskap ved vår skole for bare 3 år siden. Det går over 6 klasserom. Veggene er revet og 180 datamaskiner satt inn. Det var rådyrt og har rett og slett blitt en fiasko. Landskapene benyttes i dag av VG2-gruppene som ikke har bærbare maskiner, men til neste år skal absolutt alle studieforberedende grupper ha egne bærbare. Da er det bare Byggfag som vil bruke landskapet, de har enda ikke egne maskiner. Er spent på hva som nå vil skje med landskapet. Vi skal ansette ny rektor til høsten, hun/han får problemet i fanget!

2 kommentarer:

Bente sa...

Jeg merker på meg selv hvor godt det er å ha min egen pc både på jobb og hjemme. man får faktisk et personlig forhold til sin pc hvis man bruker den ofte. Man får lastet ned de programmene som paser dine behov. Fy søren så tungvinr mange ganger det er å logge seg inn på skolens pcer. "Hva er passordet til pageflakes igjen? Hva er brukernavnet mitt på you tube igjen? Hva er passordet mitt på msn?
Børbare er tingen for elevene - tror jeg med utgangsounkt i meg selv da.

Bente sa...

Jeg trykket på kommentaren "See please here" fra Kalar. (kommentaren før min). Da fikk jeg skikkelige problemer. VIRUUUUUUUUUUUS. Har ordnet det på min maskin. Har du kontroll?