Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

mandag 7. april 2008

Gode instruksjoner i bruk av IKT

Nå har jeg gjort et nytt "framstøt" og vist fram de fine elevebloggene jeg har fått i norskfaget til kollegaene mine på lærerværelset. Reasjonene er veldig positive. De synes at dette ser veldig spennende og lærerikt ut. "Men", som en bemerket, "jeg tror ikke jeg kan ta noe sånt i bruk hvis jeg ikke får gode instruksjoner i hvordan jeg skal gjøre det". Hun forklarte meg at det hun hadde blitt vist av andre, så alltid veldig fristende ut. Likevel oppdaget hun at når hun skulle prøve det ut selv, var det vanskelig å ta i bruk fordi hun ikke hadde fått gode instruksjoner. I tillegg trengte hun oppfølging. Jeg lurer på om det kan være lurt å starte en liten IKT-gruppe sammen med en systemansvarlig. Vi har to unge lærlinger på skolen og jeg har alliert meg med en av de når det gjelder utprøving av spesialpedagogiske programmer fra Microdaisy. Jeg tenker at det må være en som er tilgjengelig hele dagen og kan hjelpe til når det butter.

Ingen kommentarer: