Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

onsdag 13. februar 2008

Elevene som produsenter av informasjon

I sitt innlegg i konferansen om "Digital kompetanse" i Stavanger i 2006 pekte Jon Hoem på betydningen av elevene som produsenter av informasjon (Hoem_ztOnQ580300.pdf). Skillet mellom produsent og konsument viskes ut fordi det å være en tekstprodusent er en del av bruken av dette mediet.

Jeg tenker at dette å være produsent av informasjon kanskje er viktig først og fremst med tanke på egen læring og utvikling. Å drifte en egen blogg eller wikiside må gi mye læring. Samtidig kan elevene dokumentere det de har lært og arkivere det til senere bruk. På den måten kan de bygge opp sin egen "idèbank".

Private blogger har som regel ikke så stor interesse for andre enn personen selv. Men når vi finner noen å dele interesser med så vil den være betydningsfull. Jeg følger for eksempel med på andre læreres blogger som handler om digital kompetanse i skolen. På den måten kan jeg jo håpe på at elever vil følge med på andre skoleelvers blogger. Men kanskje jeg må skille mellom skole og interesser?

2 kommentarer:

Bente sa...

Dette er jeg enige i. Viktig at elevene selv oppdager at andres blogger i klassen kan vøre inetresante

Mustafa Trond sa...

Og jeg tenker:

Hva er det som definerer en forfatter? Og hva er det som definerer en leser?

Og hvem er hva når mediet er hypertekst?

Og hvordan kan vi bruke dette i pedagogisk arbeid?

Mitt kall er ei at...