Det er faktisk mye interessant innen læring ved samarbeid som skjer i klasserommet når elevene står ovenfor en ny datautfordring. Som f.eks. når de opprettet bloggene. Først er det en liten periode med stille konsentrasjon hvor alle prøver å få det til. Plutselig er det en elev som melder at "nå fikk jeg det til". Dernest summer det med spørsmål rundt i rommet. Eleven, som først fikk det til, sitter nå og forklarer sidemannen hvordan hun skal få det til. Plutselig lykkes denne også, samtidig som det er en annen i et av de andre hjørnene som får det til. De som har lykkes er som regel veldig behjelpelige med å få med alle de andre. Til slutt er det bare noen få som trenger litt ekstra forklaringer eller som har fått et uventet teknisk problem som er vrient å løse. Når vi opprettet blogg var det en elev som ikke fikk opp feltet for innlegg i bloggen sin. Da er det godt å ha noen som datateknisk kyndige på huset.
Det jeg synes å observere er en utrolig motivert gjeng med elever som ønsker å lykkes med problemet sammen. De er fornøyde med å ha fått det til og deler naturlig sin nyervervede kunnskap med andre. Jeg tenker at dette er noe jeg skulle ønske jeg kunne få til i alle fag.
onsdag 13. februar 2008
Hvordan takler elevene nye utfordringer på data?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Jeg opplevde det ikke slik, når jeg opprette samen med klassen. Nå har jegen meget spesiselle klasse i år, men det er alltid 3- 4 som alltid er negative til alt og det som er dimt, er at diise 3 er "ledere" mht hvilket "humør" klassen blir i de timene. Merker stor forskjell på klassen nåe de ikke er tilstedet. Flott at du opplevde det litt annerledes.
Og jeg tenker:
Hva skjedde første gangen vi prøvde ut verdens klart mest anvendte nettbaserte publiseringsverktøy på AVIK?
Hm....
Legg inn en kommentar