Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

onsdag 13. februar 2008

Hvordan takler elevene nye utfordringer på data?

Det er faktisk mye interessant innen læring ved samarbeid som skjer i klasserommet når elevene står ovenfor en ny datautfordring. Som f.eks. når de opprettet bloggene. Først er det en liten periode med stille konsentrasjon hvor alle prøver å få det til. Plutselig er det en elev som melder at "nå fikk jeg det til". Dernest summer det med spørsmål rundt i rommet. Eleven, som først fikk det til, sitter nå og forklarer sidemannen hvordan hun skal få det til. Plutselig lykkes denne også, samtidig som det er en annen i et av de andre hjørnene som får det til. De som har lykkes er som regel veldig behjelpelige med å få med alle de andre. Til slutt er det bare noen få som trenger litt ekstra forklaringer eller som har fått et uventet teknisk problem som er vrient å løse. Når vi opprettet blogg var det en elev som ikke fikk opp feltet for innlegg i bloggen sin. Da er det godt å ha noen som datateknisk kyndige på huset.

Det jeg synes å observere er en utrolig motivert gjeng med elever som ønsker å lykkes med problemet sammen. De er fornøyde med å ha fått det til og deler naturlig sin nyervervede kunnskap med andre. Jeg tenker at dette er noe jeg skulle ønske jeg kunne få til i alle fag.

2 kommentarer:

Bente sa...

Jeg opplevde det ikke slik, når jeg opprette samen med klassen. Nå har jegen meget spesiselle klasse i år, men det er alltid 3- 4 som alltid er negative til alt og det som er dimt, er at diise 3 er "ledere" mht hvilket "humør" klassen blir i de timene. Merker stor forskjell på klassen nåe de ikke er tilstedet. Flott at du opplevde det litt annerledes.

Mustafa Trond sa...

Og jeg tenker:

Hva skjedde første gangen vi prøvde ut verdens klart mest anvendte nettbaserte publiseringsverktøy på AVIK?

Hm....