Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

onsdag 13. februar 2008

Hvordan kan bloggoppgaver se ut?

Jeg tenker at oppgavene i bloggen bør ha en utforskende karakter. Elevene finner ut noe om et emne som de selv formulerer og finner eksempler på. Jeg legger ut oppgavene på Its learning i forkant av timene med linker til aktuelle nettsider.

En oppgave i rettskriving:
I dag ba jeg elevene gjøre denne øvelsen: " Finn en kommaregel på sidene til sprakradet.no. Skriv regelen inn i bloggen din. Lag minst egne 3 eksempler hvor du bruker denne regelen. Forklar kommaregelen muntlig til sidemannen din og la denne forklare deg sin valgte regel. Diskuter hvorvidt disse kommareglene er noe dere bruker ofte når dere skriver.

På denne måten får jeg også med litt sosikultuell læring som ikke bare er betinget av datamaskinen.

Ingen kommentarer: