Digital inkludering i norskfaget på videregående skole

Denne bloggen er opprettet for å dele erfaringer med andre som underviser i norsk på videregående og som er opptatt av digital inkludering.

fredag 22. februar 2008

Refleksjonsnotat våren 2008

Her i Mijas Costas ved Fuengirola i nærheten av Malaga har jeg fått det meste litt på avstand. Jeg ser at det ikke blir så mye som jeg kanskje hadde tenkt at jeg kan få til på dette halvåret. Det er bare et par måneder igjen, egentlig! Et par små skritt her og der kan være oppnåelig, men ikke de store endringene. Seminaret jeg var på i regi av Forfatterforeningen satte meg på noen ideer som kanskje kan være oppnåelige.

Ressursbank
Nesodden videregående hadde vært systematiske og laget en ressursside i ITL. Dette har vi også delvis gjort, men ikke så systematisk. Vi har forsøkt å legge ut noe på vår skole, men vi kan gjøre dette mye mer systematisk. Jeg tenker å se nærmere på deres ideportefolio og foreslå at vi legger det opp på denne måten. Det burde være oppnåelig for oss på vår skole. Jeg opplever ledelsen som positiv til IKTinnovasjon på skolen min.

Blogger
Hvordan kan vi nå målene i norskfaget ved bruk av blogger? Jeg ser at elevene trives med å bruke blogger så langt. Jeg foreslo for elevene å utforske denne sjangeren. Blogger kan brukes til å lage en slags egen norskbok. Blogger kan også fungere godt å bruke i et intensivt skrivekurs jeg holder på med. Faktisk er dette mye mer vellykket enn å bruke wiki. Kanskje det er lettere å ta i bruk? Kanskje trives jeg bedre med å bruke det selv også? Selv om det er vanskelig å treffe sjangeren. Fakta eller refleksjoner eller hva skal teksten brukes til?

Begrensninger?
I problemstillingen min kan jeg begrense meg til kun å ta for meg den digitale biten. Som: Hvordan kan jeg nå målene for digital bruk i norskfaget? Ved hjelp av blogger? Her er det kanskje ikke så lurt å begrense dette, siden jeg har tatt noen små skritt både når det gjelder bruk av digitale verktøy i planleggingen , bruk i undervisningen og bruk i vurderingen.

Hva skal vi bestemme oss for på vår skole?
Har vi noen formening om hvordan vi skal bruke digitalt verktøy i norskfaget?
En diskusjon rundt dette hadde vært nyttig.

Ingen kommentarer: